Volkswageniga tagasi tulevikku

  1950. aasta märtsis tulid Wolfsburgi autotehase koosteliinilt maha esimesed Volkswagen Transporterid, mudel T1. Vajadus taolise auto järele oli suur kõikjal maailmas, sestap viidi koostetöö poole tosina aasta möödudes üle Hannoveris asuvasse tehasesse, neid autosid hakati lisaks monteerima ka Brasiilias. Legendaarseks saanud tagamootoriga „Bullit“ hakati tegema mitmes variandis, mikrobussina, kaubikuna, pikapina. Ehitati erikerede ja erivarustusega teisendeid. Tegu on koguni neljarattalise mälestusmärgiga hipiliikumisele.

  Täna, kui on möödunud täpselt 70 aastat suurepärasest algatusest, on põhjust heita kiirpilk mudelile, mida on toodetud läbi kuue põlvkonna, sealjuures mudelit T1 lausa 17 aasta vältel 1,9 miljonis eksemplaris. T2 pandi 12 aastaga kokku 2,14 miljonit, mudelit T3 aastatel 1979-1992 1,3 miljonit. Järgnesid T4 (1990) ja T5 (2003) vastavalt 1,9 ja 1,65 miljoniga. Viimasel viiel aastal on tootmises T6 ja T6.1 (2019).

  Mil moel tähistada igihalja nähtuse 70. sünnipäeva? Vist ei saagi paremini, kui ühe 1966. aastal ehitatud T1 kere perfektse restaureerimisega ning auto üleviimisega elektriveole. Suhteliselt vähese roostega doonorauto leiti Californiast. Bensiinimootor eemaldati ja asendati 32kW (44hj) elektrimootoriga. Selle pöördemoment 212 Nm ületab originaali vastava näitaja enam kui kahekordselt, loomulikult on tublisti parem ka bussikese dünaamika. Tippkiirus on nüüd 130 km/h T1 105 km/h vastu. Liitiumioonakudesse mahub 45 kWh energiat, sõiduvaru küünib 200 km-ni. 80 % akukomplekti mahutavusest taastub 40 minutiga.

 Vana bussi moderniseerimise käigus võeti kasutusele seaduvate amortisaatoritega mitmikhoobvedrustus, hammaslattrool ning ketaspidurid kõigil neljal rattal. Laternatesse seati LED-id, sõitjateruum viimistleti moodsate materjalidega. Kõik kokku ei tule ostjale odav – analooge hakatakse müüma baashinnaga 64 900 eurot. Prototüüpi taheti esitleda tänavusel Techno Classica Essenil, aga kuna populaarne näitus ära jäeti, tuli seda teha virtuaalselt. Kavas on e-Bullisid ehitada ka mudelite T2 ja T3 baasil.