Superauto järgmine etalontase

Professor Gordon Murray sel nädalal avalikustatud superkupee T.50 läheb väikeseeriasse kahe aasta möödudes ja määrab superautode tänasest sootuks realistlikuma arengusuuna uue sajandi kolmandaks kümnendiks. Täpselt nagu legendaarse insenerkonstruktori McLaren F1 nelja aastakümne eest teistele tee kätte näitas.

  Seitsmekümne viiendat eluaastat käiva inseneri loomevõime ei näita vähimaidki kahanemise märke. Nagu F1 puhul on panus tehtud aksioomile “kaal on inseneri vaenlane”. Täna, kus kiireimatesse autodesse püütakse pista kuni kahetuhandehobujõulisi jõuallikaid, makstes igapidist lõivu auto gabariitidele, massile, energiakulule ja dünaamikale nii kurvisõidus kui pidurdamisel, püsib Murray oma kunagise ainuõige valemi juures.

  Grammhaaval igalt detaililt kaalu kokku hoides suudeti T.50 kuivmass 957kilogrammini ja tühimass 986 kilogrammini kärpida. Tänase tüüpilise superkupee tühimass võrdub keskelt läbi 1450 kg-ga. Kolm sõitjat ja 288 liitrit pagasit mahutav auto on kõigest 4,35 meetrit pikk ja 1,85 meetrit lai.

  Cosworth projekteeris oma parima tänavamootori kõigil aegadel. 3,9liitrine V-12 kaalub kõigest 178 kg ja arendab fantastilise 11 500 pöörde puhul 663 hj (pöörete maksimum on 12 100 juures). Kuuekäiguline, äärmiselt õhukese alumiiniumist korpuseseinaga käigukast Xtrac lisab 80,5 kg.

  Süsinikmonokok tehti eriti jäik ja tugev. Koos katmikuga kaalub see kõigest 150 kg. Tavalisest veerandi võrra õhemad klaasid säästavad nii mõnegi kilogrammi. Auto aerodünaamika on peajagu kõrgemal kõgist seeriaautodest. Nimelt võttis Murray taas kasutusele 1978. aasta F1 autol Brabham BT46B pruugitud, pinnaefekti tekitava ventilaatori. Koos kahe reguleeritava spoileriga on võimalik auto aerodünaamikat seada tervelt kuuel moel.

  Vedrustus on sepistatud alumiiniumist õõtsharkidega, roolivõimendi lülitub kiirusel 16 km/h välja, Brembo süsinikkeraamilistel piduritel on esisadulais kuus ja tagumistes neli kolbi, kiirsõidurehvid arendati välja Michelini mudeli Pilot Sport 4S baasil, et nende hangitavusega ei tekiks probleeme.

  Nüüd nõutakse autodelt ABS-i, haarde- ja stabiilsuskontrolli, järelikult tuli needki lisada. T.50 on hea juhi auto. Väidetavalt tundub see roolis olijale kiirem kui ükski teine. Gordon Murray Automotive pole isegi vaevunud oma pressiteates ära trükkima sõiduki dünaamikaarve. KIirendusvõime, tippkiirus ja pidurdusvõime on ilmselgelt vajadust ületavad. Ehitada kavatsetakse kõigest sada autot. Müügiesindused avatakse Suurbritannias, Jaapanis, USA-s ja Abu Dhabis. Hind on makse arvestamata 2,36 miljonit naelsterlingit.