Soome tegelik Nokia

  Unistus imelahendusest majanduse kosutamiseks on meie peades kumisenud sestpeale, kui me kadedalt Nokia eduloo poole kiikasime. Paraku too lugu sai otsa, viidates taas kord sellele, et imedel on kalduvus vaid lühikest aega vastu pidada.

  Kas on olemas universaalne rohi, mis avitab majandusjärge tublisti parendada? Vajamata seejuures kuigipalju töökäsi. Teadagi on, aga iseäranis meie väga vale asukohaga maatükikesel, kuhu investeeringuid on ääretult raske saada, jääb see pigem unistuseks.

  Hinnalise toodangu tegemiseks suurtes kogustes iga töötaja kohta on vaja meeletult investeerida. Räägime siin suurusjärgust miljon eurot ühe uue töökoha kohta. Paar päeva tagasi Soomest tulnud pressiteade kirjeldas, kuidas Valmeti Uusikaupunkis asuval autotehasel õnnestus 2017. aastaga võrreldes aastatoodangut taas 20 tuhande võrra suurendada.

  2108. aasta tulemus 110 000 autot Mercedes-Benz, mille hind jääb vahemikku 30-80 tuhat eurot, tähendab viiemiljardilist käivet. Tegemist on ju poolega Eesti riigieelarvest, maksutulu selliselt summalt on loomulikult märkimisväärne.

  Automehe vaatevinklist, kes Saab-Valmeti sündi 1968. aasta suvel üsnagi hästi mäletab, on tegemist aeglaselt ja raskelt saavutatud võiduga, milles on olnud palju heitlikkust ja sügavaid mõõnaperioode. Mainitud poole sajandi jooksul on soomlased teinud tosinat marki autosid, Fisker kui kõige eksootilisem teiste hulgas.

  Daimler AG-ga lepingu saamine 2013. aastal kroonis aastakümneid kestnud tegevust, mille vältel arendati jõudsalt näiteks kabriolettidele spetsiifilist oskusteavet. Valmet Automotive´il on tütarettevõtted ka Saksamaal, Poolas ja Hispaanias, tööväge neljas riigis kokku 6000 ringis.