Hondal valmis maailma moodsaim vesinikuauto

  Honda andis hiljutisel Genfi autonäitusel teada oma hiigelplaanidest autode elektriveole üleviimise vallas. Nimelt loodab ta, et tema aastal 2025 Euroopas müüdavatest autodes kaks kolmandikku on minimaalse või nullsaastega.

  Honda oli mäletatavasti esimene, kes 15 aastat tagasi väikese vesinikuauto FCX väikeseeriasse laskis. Tegu oli 4,16 m pika luukpäraga, mille sõiduvaru 270 km-ni küündis. Möödus vaid viis aastat ja valmis sai hulga moodsam FCX Clarity. See oli väga sihvakas ja keskauto mõõtu, pikkusega 4,83 m ja tühimassiga 1625 kg. Kütuseelemendi erinäitajaid ja gabariiti oli õnnestunud parendada tervelt 50-65 % võrra.

  FCX Clarityl ja teistel taolistel autodel otsesed heitmed puuduvad. Vesiniku tootmisel tekkiv süsinikdioksiidi hulk on seotud selleks kasutatava meetodiga: looduslikust gaasist ammutamine on vähem loodussõbralik kui vee elektrolüüs.

  Täna, viisteist aastat pärast FCX-i läbimurret, esindab Honda loodud uut maailmataset 2017. aasta mudel Clarity Fuel Cell. Tegu on üpriski suure autoga, mille telgede vahe võrdub 2750 ja pikkus 4915 mm-ga. Kere on tal ehitatud kõrgtugevat terast, alumiiniumit ja komposiite kombineerides. Teraskerega võrreldes saavutati 29% kaalusääst.

  Silmapaistev on kütuseelemendi arendamisel saavutatud progress – erivõimsus on taas kasvanud 50 % võrra, 33 % võrra kahanenud gabariit aga võimaldas “minielektrijaama” paigutada kapoti alla mootori kohale. 130 kW arendav sünkroonmootor tagab ühtlasi 300Nm pöördemomendi. Liitumioonakud on teadagi efektiivsemad varem kasutusel olnud nikkelmetallhüdriidakudest.

  Vesinikuvaru on jaotatud kahte ülikõrge rõhu 70 MPa all töötavasse mahutisse. 117liitrine kinnitub pakiruumi põranda ja 24liitrine tagaistme alla. Pakiruumi maht 334 liitrit jääb paraku alla keskmise keskauto 500 liitrile.

  Nagu FCX Claritygi puhul ei taotleta vesinikuautole tegelikult mittevajalikku suurt tippkiirust. Siis oli see 162 km/h, nüüd 165 km/h. Hoopis olulisem on korralik kiirendusvõime (9 sekundiga “sajani”), aga superoluline on sõiduvaru 650 km, mis öeldakse ületavat mis tahes seerialiselt toodetava nullsaastega auto oma.