Automaailm kaante vahel

  Koroonaviirusega erakordselt hästi hakkama saanud Slovakkiast (27 surmajuhtumit 5,5 miljoni elaniku kohta!!!) saabus meile kaks raamatut, mis pole vähem sensatsioonilised. Ammusest ajast tuttav kolleeg Márian Šuman-Hreblay on kirjastajana tegutsedes ilmutanud viimase nelja kuu vältel mõlemad nimetatud A4 formaadis teosed, ühel lehekülgi 388 ja teisel 470.

  Maailma automarkide välimääraja idee tehti esmakordselt teoks Suurbritannias, kui aastal 1932 ilmus seal „The World´s Automobiles“. Kuivõrd keeruline oli George Ralph Doyle´il (1890-1961) vajalik teave tervest ilmast kokku korjata, on guugeldama harjunud inimestel raske isegi ette kujutada.

  Guugeldamisest vahemärkusena nõnda palju, et vajalikku märksõna teadmata pole taevasest süsteemist suurt kasu. Šuman-Hreblay saavutuse tähtsus ongi selles, et tal on õnnestunud kaante vahele mahutada maailmarekordiline arv märksõnu. Paljudele aga lisanud sõna taga peituvat, mõnel puhul lausa paari lehekülje ulatuses.

  Doyle´i idee võimsa edasiarenduseni jõudis maailma autoentsüklopedistide esinumbriks tõusnud, Guernsey saarelt pärit George Nicholas „Nick“ Georgano 1968. aastal. Kasutades Doyle´i pärandit, Rover Companyst pensionile jäänud John Pollitti (1892-1958) 13 aastat kestnud uurimise põhjal kogunenud, mitu miljonit sõna sisaldavaid faile ning rea kaastööliste abi, toimetas Georgano trükki üle 4000 margi käsitleva illustreeritud tippteose „The Complete Encyclopedia of Motorcars. 1885 to the Present“.

  Järgnesid uued trükid aastatel 1969, 1970 ja 1971, täiendatud väljaanded aastatel 1973 ja 1982 ning viimase teine trükk aastal 1984. Väike arv neid entsüklopeediad osteti koguni Nõukogude Liidu raamatupoodidele, mis oli nähtus omaette.

  See maailma tähtsaim välimääraja kõrgus teiste entsüklopeediliste teoste kohal, kuni Georgano pani suure rahvusvahelise kaasautorite seltskonna toel sajandivahetuseks kokku ligemale 2000 lehekülge sisaldava raamatupaari „The Beaulieu Encyclopaedia of the Automobile“. Vähe sellest, kolmas, ligi 400 lehekülge sisaldav köide alapealkirjaga „Coachbuilding“ oli pühendatud maailma kerefirmadele.

   Pärast Nick Georgano surma 2017. aastal haaras esinumbrilt teatepulga Márian Šuman-Hreblay, kes oli olnud üks Beaulieu entsüklopeedia kaasautoritest. 1950. aastal sündinud Slovakkia kirjanik – tema arvel on veerandsada autoraamatut – on tootjate kohta informatsiooni otsinud ja süstematiseerinud umbes 30 aasta vältel. Tema „Dictionary“ esimene trükk valmis muide juba 2003. aastal.

   Illustreeritud entsüklopeedia maht, milles käsitletakse lausa 16,5 tuhandet sõiduautomarki, oleks tohutu, liiati pole tuhandete markide puhul saada teravaid fotosid või koguni pole reprodutseerimisväärseid pilte üldse võimalik leida. Sestap oleks mõttetu pruukida kvaliteetset paberit nagu Beaulieu entsüklopeedia puhul. Kolleeg valiski odavama ja õhema paberi, mis võimaldas kordumatu raamatu hinna hoida 40 euro piires. Entsüklopeedias on leidnud koha tervelt 110 riigi autod. 6671 margiga juhib mõistagi USA (hulgas eestlaste mark Eesti Poways, Californias, asutati aastal 1985), aga samalaadne üllatus on Hiina oma tervelt 336 margiga. Eesti marke leiame raamatus 8, näiteks Rexeri ja Estfieldi.

   Too õhem raamat on edasi arendanud Beaulieu antsüklopeedia kolmanda köite ideed. Nimelt on kaante vahele pandud informatsioon nii ligemale 5,5 tuhande kerefirma kui arvukate kujustuskunstnike kohta, kes ju taoliste firmade ajudeks on. Raamatus puuduvad küll pildid, aga need – kokku umbes 13 000 – asuvad lisatud, hinna sisse kuuluval mälupulgal.

  Meie jaoks on taoline lahendus uudne ja viitab võimalusele tulevikus läbi ajada kalli kriitpaberita isegi juhtumil, kui kvaliteetseid värvipilte on tuhandete kaupa võtta. Teades, mis on juba juhtunud kallilt teostatud paksude raamatute hindade ja postitariifidega taoliste saatmisel, annab selline lahendus tulevikus ostuvõimaluse ka kõhnema rahakotiga lugejale.

  Tähelepanu äratasid lisad, milles leidub tosinakaupa viiteid väärtraamatutele ja olulistele temaatilistele internetisaitidele. Ühe raamatu saatmine Eestisse maksab tänase seisuga 10,50 eurot, Kasulikum on soetada mõlemad tippteosed korraga, sel puhul kasvab saatekulu kõigest 4 euro võrra.

  Nick Georgano 1968. aastal ilmunud entsüklopeedia kohta kirjutas tuntud USA autoloolane John Lamm 1971. aastal, et kui eluaegsesse vangistusse mõistetud autohuvilisel lubataks kongi kaasa võtta üksainus raamat, siis pole valiku tegemisel vähimatki kahtlust. Iga tõsine autohuviline võiks kollektsioneerimist alustada Márian Šuman-Hreblay tähtteoste paarist. Sama võib öelda kõigi meie autokirjandusega nõrgalt varustatud raamatukogude kohta. Kui võimukoridorides oleks mingigi arusaam tehnikakulutuuri esmatähtsuse kohta nüüdismaailmas, tuleks sisse anda riiklik hulgitellimus, et jätkuks sadadele raamatukogudele. Autoriga saate kontakti aadressil: mariansuman@gmail.com.