Taustapildil on Peugeot 601

Meil siin Eestis ei ole reeglina aimugi tõsiasjast, et Peugeot oli autoasjanduse veel hällis kiikudes maailma olulisimaid autosporti süüvinud marke, mida pärjati suurimate võimalike võitudega nii Euroopas kui USA-s.

 

  Võitude jada kestis oma kolmkümmend aastat. Toome vaid mõned näited hiilgava perioodi lõpust: Peugeot võitis näiteks Ameerika Grand Prix´d Indianapolises nii 1916. kui 1919. aastal. Itaalia maanteesõidul Targa Florio võttis 1925. aastal Bugatti järel teise ja kolmanda koha ning võitis tiimikarika. Sama aasta juulis võitis Montlhéry autodroomil Prantsusmaa autoklubi Grand Prix´ turismiautodele.

  1926. aastal saavutati kaksikvõidud ööpäevasõidul Spas (Belgias) ja Monzas (Itaalias) ning 12 tunni sõidul Saint-Sebastianis (Hispaanias). Karikaid võideti klassivõitude näol veel ka 1927. aastal. Saavutanud peaaegu kõik, mida autoradadel saavutada saanuks, eemaldus mark sajandi kolmanda aastakümne hakul ringraja- ja maanteesõitudest.

  1932. aastal Miramas´ autodroomil Hispaanias püstitatud ööpäevasõidu klassirekord oli üksik erand, mis kehtivat reeglit kinnitas. Pooleteiseliitrise mootoriga Peugeot 301 C läbis seal 24 tunniga 2650 km, näidates keskmist kiirust 110,417 km/h.

  Kolmekümnendad algasid Peugeot´le suurte ümberkorraldustega tootmises. See koondati peatehasesse Sochaux´s, kus umbes 8000 töölist tegelesid peaasjalikult mudeli 201 valmistamisega. Selle kõigi modifikatsioonide tootmisarvuks kujunes 142 309. Peugeot 201 C suurimaks uudiseks osutus sõltumatu esivedrustus, samalaadset rakendati ka 1932. aasta kevadel vooluliinile pandud pooleteiseliitrisel 301 C-l.

  Aasta 1934 tõi endaga naljasilindrilise 1,7liitrise mudeli 401 ning tagatipuks ka kuusilindrilise Peugeot 601. Mudel 301 oli suuremate sõsaratega võrreldes masstoodang, seda tehti 70 497, mudelit 401 aga 13 545 ning mudelit 601 kõigest 3999. Asi selles, et kalleim Peugeot´ püsis konveieril pelgalt 14 kuud.

  Arvatavalt lühendas selle iga ka pakutavate kerevariantide rohkus (neid oli tervelt 15), mis iga auto omahinda kergitas ja kasumit kahandas. Tehti 2-7 istmelisi autosid, teiste hulgas rodstereid TR9 ja TR9r. Kaheistmelised ja kahe lisaistamega rodsterid olid ehitatud 2,98m või 3,07m pikkuse telgede vahega ning ise kas 4,6 või 4,7 m pikad.

  1933. aastast oli kogu gamma väljanägemine varem Binderi kerefirmas töötanud kujustuskunstniku Henri Thomas´ mõju all. Tema ja konsultandina tegutsenud aerodünaamiku Jean Andreau omapärane nägemus on kolmekümnendatel selgelt tunda. Profiili sihvakust taotledes antakse radiaatorivõredele tubli kalle, detaliliahendused on selge art deco. Esilaternate paigutamisega eksperimenteerib Peugeot´ enam kui keegi teine. Otsingud lõpevad nende peitmisega radiaatorivõre taha.

  Rodsterid kaalusid vahemikus 1178-1227 kg. 2,15liitrine mootor polnud kuigivõrd forsseeritud (60 hj), palju üle 105 km/h see sõita ei võimaldanud. Täiendavalt tuunituna küll, näitab Montlhéry autodroomil kahe naisvõidusõitja saavutatud 115 km/h ööpäevasõidu keskmisena. Seeriamootoriga auto keskmise kütusekuluna 65 km/h juures läks kirja 12,6 l/100 km, see möödeti Pariisist Bordeaux´sse sõites.

  Peugeot 601-l oli kolmekäiguline käigukast, põiki asetatud vedrudega sõltumatu esivedrustus ning kõigi rataste hüdraulilised pidurid. Mudelkonda kroonis muidugi 601 D CE2, täisnimega Coupé transformable électrique. Peugeot valmistas nimelt maailmas ainsana autosid, mille kõvakatus liikus peitu elektriajami jõul. Katuse mahutamiseks tuli sõiduki tagaosa 24 cm võrra pikendada, kupee oli vastavast rodsterist tervelt 209 kg võrra raskem. 2,98m telgede vahega rodsterite koguarv oli hinnanguliselt 109, neid arvatakse säilinud olevat umbes 20.

  Peugeot ja tuuningufirma Darl´Mat võtsid aastatel 1937-1938 taas ette maailma olulisima, Le Mans´is peetava ööpäevasõidu, aga kaheliitriste autodega üldvõitu taotleda polnud mõeldav. 1937. aastal kaotati 2000cm³ autode seas Adlerile, aga järgmisel õnnestus nimetatud Saksa marki võita. Võistluspaar Cortanze/Contet läbis 24 tunniga 2888 km (keskmine kiirus 120,333 km/h), Adleri võidutulemus aasta eest oli olnud 2767 km. Peagi algas Teine maailmasõda ja autovõistlused tuli mitmeks aastaks lõpetada.