Taustapildil on Dodge Deora

Tänavu näitame kuu taustapiltidel tosinat kõige erinevamatel aegadel ja kontinentidel ehitatud ideeautot. Alustuseks valisime 1965. aastal Detroidis loodud Dodge Deora, mis on heas seisundis tänagi veel ja viimati omanikku vahetanud tervelt 324 500 dollari eest.

  Detroidis originaalse autoloome alal tegutsenud vennad Mike ja Larry Alexander innustusid ideest luua üldpikkuse ja veokasti pikkuse erakordse suhtarvuga pikap. Lähenemine pidi eesmärgi saavutamiseks olema radikaalne, sobiv alusmaterjal leiti kiiresti. Dodge´i seeriapikap A-100 nimelt, millel oli nn buldogkabiin ja mõnevõrra küljele kallutet 2,8-liitrine reaskuuene mootor võimsusega 101 hj. See mootor forsseeriti 115 hj-ni ja nihutati tavalisega võrreldes 38 cm võrra tahapoole.

  Telgede vahe säilis 2300 mm pikana. Auto pikkus 4800 mm viitas tohututele ülenditele, laiuseks kujunes 2005 mm. Kabiiniosa kõrgust kärbiti enam kui poole meetri võrra, nõnda sündis kujult ja proportsioonidelt tõeline sportpikap. Kõigest 1,45 m kõrgusesse kabiini sai pugeda auto kaheosalise esipaneeli täieliku avanemise järel. Roolgi nihkus samaaegselt kõrvale (nagu BMW Isettal). Bensiinipaak leidis asukoha kabiinist tagapool, aga elektriventilaatoriga radiaator suisa teispool tagatelge. Autole pandi alla Firestone´i võidusõidurehvid mõõduga 10,50x13.

  Pikale veokastile sai libistada kõrge pealisehituse, muutes Deora minutitega pikapist praktiliseks matkaautoks. Nimeks pidi alguses pandama XTAB (eXperimental Truck Alexander Brothers), aga kui automudeleid valmistav firma AMT korraldas nimekonkursi ja Dodge´iga suurepäraselt harmoneeriv „Deora“ selle võitis, polnud valikus kahtlust.

  Ehkki Chrysler Corporationi osa piirdus doonorpikapi üleandmisega vennakestele, kasutas firma Deorat omaenda ideeautode Dodge Daroo, Plymouth Barracuda SX, Dodge Charger III ja Dodge Topless kõrval mitme aasta vältel ja suure eduga real autonäitustel. Ainuüksi 1967. aasta näitusel Autorama (Detrodis) teenis ulmeline pikap tervelt üheks auhinda!

  Andeka kujustuskunstniku Harry Bentley Bradley töölaual sündinud sõiduk jääb oma elegantsi poolest alatiseks avangardistlike pikapite esiritta.