Taustapildil on Chevrolet Corvette Moray

1999. aastal Sajandi autodisaineri tiitli saanud Giorgetto Giugiaro loomingus pole ameerika autode erikered eales domineerinud, aga tema kujustet väheste seeriakerede seas torkab esimesena meelde De Lorean DMC 12 aastast 1981.

   Ameerika tuntuimal sportautol Chevrolet Corvette oli 2003. aastal suur juubel – täitus pool sajandit tootmise algusest. Isa ja poeg, Giorgetto ja Fabrizio Giugiaro tahtsid olulist daatumit omal moel tähistada ja nõnda nad projekteerisidki ainueksemplari Moray.    Ärge arvake, et lisanime Corvette´ile andsid nad oma kolleegi, Mazda tollase disainidirektori Moray Callumi auks. Hoopiski mitte, auto sujuv kuju võis ehk tõesti mälusopist esile kutsuda angerjaliste liiki kuuluva mureeni (muraena helena), mille vaste inglise keeles on Moray.

   Ainueksemplar sai valmis kevadel peetud Genfi autonäituseks ja äratas muidugi laialdast tähelepanu. Corvette´i 5. ja 6. põlvkond olid ka ise üpris sujuvajoonelised, aga itaalia klassikalisest vormi- ja proportsioonitajust kantud Moray jõudis täiusele üpriski lähedale.

   Pole mingit kahtlust, et selle autoga meenutas Giugiaro-isa ka oma noorpõlve, kui ta lõi Bertonele esimese „ameeriklase“ – Chevrolet Corvairi põhjale ehitatud ideeauto Testudo (1963). Sõiduki, mis ta disainitaevas esmakordselt esimese suurusjärgu tähtede sekka lennutas.

   Kui Nuccio Bertone näitas Opeli disainibossile Chuck Jordanile mitmes suhtes revolutsioonilise Testudo eskiise, soovitas viimane auto kõhklemata valmis ehitada. Nõnda ka sündis. Radiaatorivõre puudumine, taevasse vaatavad esilaternad, klaaside kõrgusele tõstetud õhukogurid ja läbipaistev kabiinikuppel, mille õnnestunud ajami mõtles välja Cingolani, jäid omamoodi verstapostideks ning leidsid kohati jäljendamist.

   Ka Morayl on huvitavaim ja keerukaim see osa, mis vööliinist kõrgemale jääb. Esiteks on A-piilarid võimalikult tahapoole nihutatud, mis loob kujutluspildi ameerika baroklikele autodele viie-kuuekümnendail iseloomulikust panoraamtuuleklaasist.

   Tuuleklaasiraamile kinnitub kaarjas pikitala, sellele omakorda aga klaaskupli kergesti avatavad, tiibadena tõusvad poolmed. Uksepeeglid autol puuduvad – neid asendavad videokaamerad ja vastavad monitorid armatuurlaual. Interjööris annavad tooni Dräxlmaieri naturaalnahaga kaetud pinnad.

   Mehaanika poolest on see 4,54 meetrit pikk, 2,66-m telgede vahega ainueksemplar Corvette mis Corvette. Tal on kuueliitrine 400-hj V-8 mootor ja 4-käiguline automaatkast tagatelje juures. Rattamõõt on valitud tavalisest suurem, 20-tolline. Rehvide Michelin Pilot Sport laius on ees 255 ja taga 335 mm.

   Mõnel puhul ehitavad itaalia kerefirmad ideeautosid eesmärgiga saada konkreetselt margilt tähelepanu, mis viiks vähemalt konsultandi ikkagi kasumliku staatuseni, kui mitte just tellimuseni järgmise põlve mudeli väljatöötamiseks. Moray sündis puhtalt nostalgiast ja austusest Corvette´i kui ameerikaliku institutsiooni vastu.