Sensatsiooniline Freightliner austraallaste pilgu all

Üks Daimlerile kuuluvaid veokimarke, ameeriklaste Freightliner, tähistab tänavu veerandsajandi möödumist Austraalia teedele jõudmisest. Sestap oli põhjust end lõunapoolkera suurimal veokinäitusel iseäranis esile tõsta.

  Tänavune Melbourne´i rahvusvaheline veokinäitus peeti 3.-6. aprillini ja Freightlineri tavaekspositsioonile eesotsas Austraalia oludele kohandatud mudeliga Coronado 114 lisati nimetatud väikese juubeli puhul ka ainulaadne prototüüp – Freightliner Revolution. Tegu on 2009. aasta ideeauto Freightliner Innovation Truck eduka edasiarendusega.

   Muide, tänavu möödub ka 75 aastat margi kõige esimeste eksemplaride koostamisest Utah´ osariigi linnas Salt Lake City. Veokitootjale pani aluse hiiglasliku transpordifirma Consolidated Freightways presidendi Leland Jamesi rahulolematus talle pakutavate vedukautodega ja nõnda laskis ta projekteerida buldogkabiiniga varustet, kerge kuid võimeka 4x2 mudeli. Vedukeid hakati peagi tegema ka skeemiga 6x4. Portlandisse (Oregon) rajati uus tehas, 1949. aastast pakuti kaugveondusega tegelejatele ka magamisasemega kabiine, alul üksnes enda vajadusteks ehitatud Freighlinereid hakati müüma kõigile soovijaile sarnaselt vanade markidega nagu Mack või GMC.

   Daimler-Benz AG ostis Freightlineri 1981. aastal. Selleks ajaks oli tegemist juhtiva raskevokitootjaga (eeskätt klass 8), kelle aastatoodang küündis 18 tuhandeni. Rasked üheksakümnendad nägid suuri muudatusi uute tehaste rajamise, mitme üsnagi tuntud firma ülesostmise ja muutunud mudelipaleti näol. Turg laienes muuhulgas ka Austraaliasse. Sealseteks vajadusteks kohendatud mudelid FLC112 ja FL80 Business Class rajasid tee populaarsele FL112-le, samuti hilisematele mudelitele Argosy, Columbia ja Century Class. Viie-kuue aasta eest oli klassi tipus näiteks Argosy Evolution oma 525-hj Detroit Dieseli või Caterpillari mootoriga.

   Freightliner Revolution Innovation Truck on igati optimeeritud, alates nn päevakabiini äärmiselt voolujoonelisest kujustusest. Kabiini ülaosa liitub sujuvalt, korralik varjestus poolhaagisele on tagatud. Vaeva on nähtud kapotikalde, panoraamtuuleklaasi, õhu sisse- ja väljavoolu viimistlemisega.Ülemine trepiaste peideti ukse varju, ukselingid kaotati, raskeveokite kohmakad „peeglipatareid“ asendati tahavaatekaameratega, mis annavad monitoridel lainurkkujutise.

   Ehkki tegu on päevakabiiniga, saab lisaistme magamisasemeks sättida, panipaikasid leidub külluses, katuseaken teeb ruumi heledamaks ja näiliselt veelgi avaramaks, domineerib LED-valgustus. Väikesele pakiruumile ukses pääseb ligi maapinnal seistes, kaitsmekarp on asetatud käepäraselt, ukselukud avanevad võtmeid pruukimata.

   Elektrooniline varustus on tipptasemel suurendamaks sõiduohutust ja juhi tööviljakust ning jälgimaks auto tehnoseisundit. Lükanduks kabiini tagaküljel ja põrandaluuk selle taga võimaldavad pääsu elektriühenduste, kütuse- ja heitmevedelikupaakide juurde.

   Tagumine sild kandevankris lülitatakse maanteekiirusel välja, millega kaheneb kütusekulu. Peaks veojõust tee libedaks muutumisel väheks jääma, taastub skeem 6x4 automaatselt. Prototüübi mootoriks valiti end hästi õigustanud Detroit Diesel DD13, mille võimsus võib küündida 470 hj-ni. Jahutussüsteem ja klimaatori kondensaator on igati optimeeritud vähendamaks energiakulu.