Maiuspalad veokifriikidele

Autolehe väljaande „Autoentsüklopeedia“ müüduim vihik on ootuspäraselt too kuues, mis käsitleb nõukogude autoehituse „kerget“, aga pisut ka „rasket“ poolt. Nõukogude veoautode ja busside arengu sügavamat uurimist võimaldavate teoste autorite esiritta on tänaseks lausa kümne raamatuga tõusnud Mihhail Sokolov Barnaulist.

  Märtsi viimasel nädalal saime Mihhaililt, keda seovad meiega aastaid kestnud kirjasõbrasuhted, mille juurde kuulub ajaloolise informatsiooni ja piltide vahetamine, omamoodi pommuudise. Nimelt sai ta trükikojast korraga kätte kahe paksu raamatu tiraažid. Mõlemad on pühendatud klassikalise skeemiga (kapotiga) bussidele.

  Vähesel määral asjasse pühendatud, teades veoki- ja bussimudelite kesist koguarvu terve N Liidu ajaloo vältel, võivad üksnes imestada: mil moel õnnestus autoril täita kokku ligemale 900 lehekülge ja leida teema kuningliku haardega illustreerimiseks ligemale 2800 fotot ja joonist? Aga tohutu töö on tehtud ning lisatud sisukorrad ja näidisleheküljed annavad ettekujutuse raamatute silmapaistvast „tihedusest“.

  Sellest, et vähestele baasmudelitele aretati N Liidus kujuteldamatu arv lihtsakoelisi või ka keerukaid, eriotstarbeliseks kasutamiseks arvestatud teisendeid, on „raske poole“ huvilised vast aimu saanud Jevgeni Kotšnevi arvukatest sõjaväeautodele pühendatud teostest. Sokolov on oma uute raamatutega sukeldunud võrreldaval moel nõukogude bussinduse ajaloo üksikasjadesse.   

  Arvud ja teist plaani avavad faktid ühelt ning sadade kaupa ajaloolisi fotosid (osa neist värvilised) teiselt poolt avavad paremini kui eales varem nõukogude ühistranspordi olemuse. Arvatavalt leiduks Eestiski vähemalt paarsada huvilist, kes endale N Liidu bussiajaloo olulised teosed raamaturiiulile soetaks. Takistuseks võib saada nende hind. Mihhail Sokolov on korraga nii autor kui kirjastaja. Enam kui 390 eksemplari ei riski ta taolisi raamatuid trükkida. Suurema koguse müümiseks tuleks kulutada väga palju reklaamile, aga seda raha tal lihtsalt pole. Väike tiraaž tõstab eksemplari omahinna teadagi mitmekordseks, sestap ei ole bussiraamatu esimest köidet võimalik müüa alla 44 euro ja teist, poolteist korda paksemat, alla 62 euro.

  Teades autoraamatute kesist valikut Eesti raamatukogudes võiks lahendus olla üheainsagi eksemplari soetamises kõigile peamistele tehnikaraamatukogudele. Neid, kes mainitud hindu endale üle jõu käivaks ei pea, anname Sokolovi kontaktandmed. Telefonid on tal +7-913-226-4040 ja +7-903-995-1858, e-kirjad saata aadressil somivl69 @mail.ru.