Lincoln First

  Lincolni, 1920. aastal asutatud Ameerika luksusmargi tooted kuulusid Teise maailmasõja eel ja järelgi veel (maailma ainsa V-12 mootoriga suurseeriaautol) autoloomingu tippu. Tema viiekümnendate lõpu „maanteeristlejad“ olid imposantsed ja 1961. aastal välja toodud Continentalid kujustuskunsti absoluutsesse tippu kuuluvad. Võrreldavad parimaga, mis alal liidriks tõusnud itaallastel pakkuda oli.

  Nood hartopsedaanid ja kabrioletid olid eriti kvaliteetselt ehitatud ning läbisid ainulaadse kvaliteedikontrolli. Mõlemal pruugiti vastakuti avanevaid uksi. Keskmised ehk siis B-piilarid ei ulatunud üle vööliini, seega olid nood ette nähtud pelgalt uste lukustamiseks, mitte aga auto küljele ja katusele jäikuse lisamiseks. Chicago firma Lehmann-Peterson ehitas nende autode põhjal neljameetrise telgede vahe ja kuue küljeaknaga limusiine, loomulikult tehti neid haruldusi üksnes tellimuste alusel.

  Unistus Ameerika luksusmargid taas maailmatasemele upitada sündis sajandivahetusel. Lincoln Continetal Concept sai 12silindrilise ja Cadillac Sixteen koguni 16silindrilise jõuallika. Ideeautodeks need unistuslikud eksemplarid paraku jäidki. Tänane pilt on nimetatud autode taustal nukker. Mõlemad Lincolni sedaanid ehitatakse Fordi platvormile CD4. Võimsust muidugi jagub või peaaegu jagub, aga 400jõuline kahe turboga V-6 mootor pole kunagi kaheteistsilindrilisi tootnud margile kohane.

  Midagi huviväärset on siiski sündimas. Detroidi autonäitusele jaanuaris ja Pekingi omale veebruaris pannakse välja Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition. Tegemist on kerefirmas Cabot Coach Builders 10 cm võrra pikendatud telgede vahe tõttu 5,22 meetri pikkuseks venitatud neljaistmelise erimudeliga. Uksed avanevad vastakuti, keskpiilarid on säilitatud. Järgmisel aastal ehitatakse neid kõigest 80 ja hinnaklass on 100 000 dollari ringis. Mil moel tahetakse see auto 2020. aastal suurseeriasse lasta, pole esialgu selge. Arvatavalt oleks siis otstarbekas leida ruumi mõnes Ford Motor Company tehases tootmaks pikendatud sõidukitele vajalikud kered kohapeal.

  President Warren G. Harding kasutas ideed „America First“ oma 1920. aasta kampaanias, president Trump üksnes kordas seda isamaalist üleskutset 97 aasta möödudes. Kas me tõesti saame veel näha aega, mil Lincoln ja Cadillac taas autoehituses absoluutsesse tippu tõusevad? Vähe tõenäoline, aga lootus surevat viimasena. Limusiinisugemetega Lincoln on imepisike samm õigel teel.