Elektriauto sõitis Pikes Peaki rekordi

  Maailma olulisimaks kujunenud mäkketõusuvõistlustega Pikes Peakis USA-s tehti algust juba 1916. aastal. Tegemist on ülikeeruka, 19,99 km pikkuse, 156 kurvi sisaldava serpentiiniga, mille stardi- ja finišipaikade vahe küünib 1,44 km-ni.

  Absoluutne rekord kuulus 2013. aastast peale Sébastien Loebile, kes nimelt selle võistluse tarvis projekteeritud erimudelil Peugeot 208 T16 Pikes Peak sõitis välja fantastilise aja 8 minutit ja 13,878 sekundit. Viimaste aastate edukaim on olnud ta kaasmaalane Romain Dumas, kes võitis üldarvestuses aastatel 2014, 2016 ja 2017.Tema parim tulemus kuulus 8 minuti ja 51 sekundiga aastasse 2016.

  Kui Volkswagen hakkas kaheksa-üheksa kuud tagasi projekteerima elektriautode rekordi ja vast isegi absoluutrekordi ründamiseks võimelist elektriautot, valiti selle juhiks muidugi 40aastane Dumas. Elektriautode tipptulemus, olgu öeldud, kuulus 2016. aastast uusmeremaalasele Rhys Millenile tulemusega 8 minutit ja 57 sekundit.

  Volkswagen Motorsport valmistas ette võistlussportauto I.D. R Pikes Peak, mille kumbki 250kW elektrimootor käitas üht rattapaari, liitiumioonakude komplektid olid asetatud kummalegi poole sõitjaistet. Mootorid, töötades generaatoritena pidurduste ajal, tekitasid lisaenergiat. Auto dünaamika oli allutatud elektronkontrollile, mis juhti parima tulemuse saavutamisel tublisti abistab. Loomulikult oli madala sõiduki tagaosale mäkketõusuautodele omaselt kinnitatud hiigelsuur tagatiib.

  Mõned päevad enne starti minekut ütles trassiga üdini tuttav Dumas, et tegemist saab olema tõsise katsumusega. Erinevalt näiteks ringrajasõidust, kus juht saab tehtud vea mõnel järgmisel ringil parandada, tuleb Pikes Peakis tervel distantsil, seega umbes 8 minuti vältel olla absoluutses tippvormis. Kuna finiš asub 4,3 km kõrgusel, on hingata raske, iseäranis sellise äärmusliku pingutuse puhul.

  Erinevalt sisepõlemismootoriga autost ei anna üsna vaikselt kulgev elektriauto oma juhile samal määral tagasisisidet ja viimisel tuleb orienteeruda autoga toimuva ning tabloo järgi roolirattal. Mainitud hõreda õhu tõttu on elektriautodel põhimõtteline eelis kolbmootoriga autode ees, mis vajavad võimsuse tõstmiseks ülelaadimist.

  24. juunil klappis sõit ideaalselt, näitab uus absoluutne rajarekord 7 minutit ja 57,148 sekundit. Sébastien Loebi aeg sai löödud enam kui 16 sekundiga. Tundub, et nüüdsest hakkavadki Pikes Peakis domineerima nimelt elektriautod. Volkswagen kasutab mäkketõusuauto loomisel omandatud kogemusi aga I.D.-seeria elektrisõidukite viimistlemisel 2020. aastaks.