Burt Munro legendaarne rekord endiselt ületamata

Kes mootoritest sissevõetuist poleks vaadanud filmi „Maailma kiireim Indian“, paljud meist muidugi korduvalt. Lummavat linateost Uus-Meremaa mehaanikust ja mootorratturist, kes oli selgelt suurem kui tema saatus ja kes sellisena jääb alatiseks kiiruseanastajate kuldraamatusse.

 

  Herbert James „Burt“ Munro ostis 1920. aastal tuttuue Indian Scouti, millel oli 600cm³ V-2 mootor, mis lubas arendada ligemale sajakilomeetrist tunnikiirust. Sellest polnud talle kaugeltki küllalt, nõnda siis konstrueeris ja valmistas ta oma kätega rippklappidega silindpead. Võimsust tuli juurde sedavõrd, et võimalikuks sai kiirus 145 km/h.

  Mootori ja mootoratta täiustamine jätkus üha. Neljakümnendatel aastatel sõitis ta üle 190 km/h, aga 1957. aastal püstitas Uus-Meremaa liivarandade absoluutse rekordi 212 km/h. Indiani kiirust olnuks võimalik vast veelgi tõsta, aga kodumaal ei leidnud Munro kohta, kus tasandik olnuks hoovõtuks ja pidurdamiseks piisavalt pikk. Loomulikult hakkas ta unistama Indianiga sõitmisest Bonneville´i soolajärvel USA-s.

  Tal õnnestus 1957. aastal Utah´s käia ja soolatasandikku oma silmaga näha. Viis aastat hiljem sõitis Munro koos oma vahepeal veelgi kangemaks tuunitud Indianiga taas üle ookeani, aga sõidu eest maksis ta laevakokana töötades. Gondliga varustatud mootorratta toimetas ta läänerannikult Bonneville´i, vedades seda väikesel treileril 90 dollari eest soetatud universaalkerega Nashi taga. Tema rekord 850 kuupsentimeetri klassis kerkis 288 km/h-ni.

  1967. aastal saabus ta Bonneville´i 953 kuupsentimeetrini kasvatatud töömahtu omava mootoriga (klass S-A 1000 cm³). Kahe sõidu keskmiseks mõõdeti talle uus maailmarekord 295,453 km/h, seda põhimõtteliselt 47 aastat vanal sõiduriistal. Maailma kiireima Indiani rekordit pole löödud tänapäevani!

  Burt Munro suri 1977. aastal, aga ta poeg John avastas mõned head aastad tagasi, et ajamõõtjad olid isa rekordi registreerimisel teinud arvutusvea. Põhja suunas sõites saavutas ta tegelikult 297,262 ja lõuna suunas tagasi sõites 295,255 km/h, keskmiseks teeb see 296,259 km/h. Munro rekord oli seega 0,806 km/h võrra suuremgi veel.

  Meie lool on ka kena puänt. Indiane tootnud firma läks pankrotti 1953. aastal, aga taaselustati aastal 2006 ning on hulga suurema ettevõtte Polaris Industries koosseisus nüüd kordades elujõulisem kui kümme aastat tagasi. Mudelile Indian Streamliner pandi nimeks „Spirit of Munro“. 2017. aasta Indian Scout ehitati välimuselt 1967. aasta originaali taoliseks ümber ja selle katsetamine arvatavalt juba käib. Ilmselt istub sadulasse Lee Munro, et kuulsa eelkäija rekord tänavu üle sõita. Sellise pakkumise tegi noorele mehele Indian.