Bolwell tuleb taas

Austraalia autoehitusest teame me väga vähe. Holdenist ollakse vast kunagi midagi kuulnud, aga tillukestest sportmarkidest nagu Bolwell vaevalt et üldse eales.

  Nimetatu tegutses Mordiallocis (Victoria osariik) siiski üpris pikka aega, aastatel 1964-1982. Autodes pandi kokku terasselgroog ja klaasplastkere. Tõeline murrang toimus 1969. aastal, kui jõuti kena välimusega kupeemudelini Nagari, mida käitas kaheksasilindriline Fordi mootor võimsusega 221 hj. Komponente saadi nii Fordilt kui näiteks Austinilt (lattrool). 1972. aastal valmis ka rodster.

  Tulevik tundus helge, USA turule mõeldes ehitati koguni vasakrooliga prototüüp. Läbimüük oli 1973. aastal julgust andev, aga naftakriis mõjus halvavalt ka kõige väiksematele ja eksootilisematele markidele. Kuidagi tuksus Bolwell 1975. aastani. Kui tootmine lõpetati, oli valminud umbes 140 autot, neist 13 olid rodsterid.

  Campbell Bolwell ja Graeme Bolwell olid klaasplastieksperdid ja tööta nad ei jäänud, nad lihtsalt vahetasid teemat. Edaspidi tehti läbini tuttavast materjalist tööstuslikke komponente. Autohuvi ei kadunud loomulikult kuskile.

  1979. aastal katsetati Nagarist (tähendab aborigeenidel voolamist) hoopis tagasihoidlikuma Ikaraga. Selle jõuallikaks valiti 1,6liitrine Volkswageni mootor. 650 kg kaaluval autol oli näiteks ketaspidurite nelik. Huvilisi seda osta leidus vähe, kokku mitte üle kümne. On küsitav, kas oskusteave ja rakised ikka müüdi Kreekasse või oli see pigem kuulujutt.

  Bolwellid loobusid, aga leidus teisi, kes püüdsid Nagari edule toetudes (vendade nõusolekul loomulikult) Lõunaristi all üpriski tuntud marki ellu äratada. Eelviimane katse toimus aastatel 2005-2007. Sel puhul vedas projekti taas Campbell Bolwell.

  Uuel kupeel oli süsinikplastist monokok, Toyota 3,5liitrine V-6 asetses juhi seljataga. Umbes 900 kg kaaluv sõiduk kiirendas kompressormootorile tänu „sajani“ 4 sekundiga. Kõik oli tehtud selleks, et madalas autos tunneks ennast mugavalt ka 195 cm pikk juht. Nagari pandi välja Melbourne´i 2008. aasta autonäitusele, aga arendusrahasid kokku ei saadud ja seeriatootmiseni ei jõutud.

  Campbell Bolwell pole ikka veel alla andnud, selgub 10. oktoobri pressiteatest. Nimelt pannakse uusima Nagari, mudel 500 prototüüp välja nädala pärast peetavale näitusele Motorclassica. Temaga koos pingutasid ta vend Graeme ja insener Ross McConnell, kes projekteeris nii esimese Nagari kui järglase Nagari 300.

  Nagari 500 näeb üldjoontes välja nagu 2008. aasta auto, aga superautode hulka aitab selle Chevrolet Corvette´i mootor võimsusega 500 hj. Kuna süsinkplastkandmikuga auto tühimass jääb tonni piiridesse, sõidab see üle 300 km/h ja teeb „sada“ paigalt pelgalt 2,8-3,0 sekundiga.

  Kaksikõõtsharkidega vedrustusse on kombineeritud adaptiivsed amortisaatorid, ventileeritavate piduriketaste läbimõõt küünib 355 mm-ni, esiratastel kasutatake rehve 265/35 ZR 19 ja tagaratastel 305/30 ZR 19. Kunagised klaasplastimehed on ära õppinud süsinikplasti ja kevlari kombineerimise ülimalt tugevaks ohutuspuuriks. Selleks on neil välja arendatud originaalne vaakumprotsess.

 Nagari 300-st on tegelikult järel üksnes tuuleklaas ja selle ümbris. Pole ka ime, tuli ju Toyota V-6 asendada Corvette´i pikiasendisse seatud hoopis kogukama kaheksasilindrisega ja viia käigukast peaülekande taha. Käigukasti ots paistab auto alt hästi kätte.

  Motorclassical saab autot küll näha, aga isegi ajakirjanikele ei anta seda proovida enne järgmist aastat. Jääb vaid loota, et sel korral on õnnestunud hankida piisavalt raha auto viimistlemiseks ja tööriistapargi väljaehitamiseks.