Amelia Islandil Mercedese tähe all

Seekordsel konkursil oli peateemaks automark Mercedes-Benz, seda osalt ka uue „Kajakatiiva” sünni puhul. Nii originaalist kui uuest Mercedes-Benz SLS AMG-st oli väljas hulk näidiseid. Proovida pakuti ka uut E-klassi kabrioletti.

Amelia Island Kirde-Floridas pole mitte saar ookeani avaruses, hoopis rannikukontuuri sisse jääv lühikese sillaga eraldatud idülliline paik, tuntud oma hotelli Ritz-Carlton, golfiväljakute ja 1996. aastast peale ka autoilukonkursside poolest.

Need konkursid – ja hiljem nendega ühes toimuma hakanud respektaablid autooksjonid – kasvasid välja ühe mehe nägemusest, kelle nimi on Bill Warner. Juba esimene tagasihoidlik Concours d´Elégance suutis sponsoriks värvata Mercedes-Benzi margi ja Euroopast žürii auesimeheks lennutada sir Stirling Mossi. Alus rahvusvahelise maine loomisele oli pandud, ehkki külastajaid oli tol aastal kõigest kaks tuhat. Kõik edasine oli vaid pideva suure organiseerimise ja kordaläinud marketingi küsimus. Täna nimetatakse Ameliat sama hingetõmbega ühes kuulsamaist kuulsama Pebble Beachi ja teiste tuntumate konkurssidega Põhja-Ameerikas, nagu Meadow Brook Detroidi eeslinnas. Viimane ristiti tänavu muide ümber pretensioonika nimega Concours d´Elegance of America at Meadow Brook. Nimi nimeks, aga Pebble Beach jääb endiselt esinumbriks, samuti kui Euroopas 80 aastat vana Concours d´Elégance Villa d´Este Itaalias, kõigi selliste konkursside esiema. Sedalaadi ürituste õnnestumiseks vajalik retsept on üldtuntud. Esiteks maaliline ja võimalusel ka kliima poolest sobiv paik, teiseks koha staatus inimeste silmis, kes kallite ja superkallite autodega tegelevad ning kolmandaks korraldajate isiklikud sidemed ja võimekus. Bill Warneril, fotograafil ja kollektsionääril oli šanss ja selle on ta tänaseks igas mõttes realiseerinud. Vaadake kasvõi konkursi žürii auesimeeste loetelu läbi aastate: Phil Hill, Hurley Haywood, Carroll Shelby, Brian Redman, John Surtees, Dan Gurney, Jim Hall, Bobby Unser, Bobby Allison, Johnny Rutherford, Derek Bell, Parnelli Jones, David Hobbs ja Richard „King” Petty. Tänavu pidi aukülalise roll langema sir Stirling Mossile, kuid 80-aastase mehe rasked jalaluumurrud pisut aega enne Ameerika-lendu sundisid tema asemele kutsuma Carroll Shelby. Moss jäi niisiis ilma võimalusest kohtuda Maserati võistlussportautoga, mille ta Kuuba Grand Prix´l 50 aasta ees võidule viis, lüües 50-ringilise võistluse käigus Jack Brabhamit, Roger Wardi ja Maurice Trintignant´i. Konkursi staatuse teine tunnismärk on žürii koosseis. Amelia Islandil on autosid hinnanud vähemalt viis tosinat maailmanime võidusõitjate, kollektsionääride, disainerite, inseneride, autofunktsionäride, kirjanike ja ajakirjanike seast. Kes autodele pühendunuist ei teaks Dennis Adlerit, Peter Brocki, Michael Lammi, Wayne Cherryt, Denise McCluggage´it, Harm Lagaay´d või Donald Petersoni? Staatuse tõustes avanesid Ameliale üha enamate muuseumide ja erakollektsioonide uksed, nii et igal aastal sai murul näha aina rohkem erilisi haruldusi, mitmeid neist pärast restaureerimist üldse esmakordselt. Kui kohale saabub veerandtuhat silmapaistvat autot ja külastajate arv ületab 15 000 piiri, tuleb publikule leida neljaks päevaks mitmekesist tegevust peale konkursi ja oksjoni või kahe. Saab teha proovisõite uute autodega, osaleda tuuridel ja seminaridel, vaadata kunstinäitusi, võtta autogramme raamatutele ja müürilehtedele, teha teemaga seotud sisseoste (autoteemalised maalid kaasa arvatud). Tänavu, muide, tähistas 1983. aastal asutatud Ameerika autokunstnike liit AFAS siin 15 aasta möödumist esimese kunstinäituste avamisest autokonkursside raames. Seminaridel esinesid autokujustusest huvitatuile kõigi kolme Detrodi autoehitaja asepresidendid disaini alal: Ed Welburn General Motorsist, Ralph Gilles Chryslerist ja Moray Callum Fordist. Tähistati 40 aasta möödumist Porsche esimestest võitudest Le Mans´i ja Daytona ööpäevasõitudel. Taas, nagu viimasel viiel aastal valiti konkursi parim eraldi nii sõiduautode kui võidusõiduautode hulgast. Esimene Best of Show läks ühele kõigest 26 eksemplaris ehitatud Mercedes-Benz 540K Special Roadsterile. See 1937. aasta mudel kuulub juba 18 aastat Sam ja Emily Manni kollektsiooni. Auto olnud kasutusel Saksamaa saatkonnas Buenos Aireses. Täiesti välistada ei saa ka kuuldusi, et seda hõbedast iludust kasutas Argentinas end võõra nime all varjanud Adolf Eichmann. Concours de Sport omistas teise Best of Show´ 1960. aasta Maserati Tipo 61-le hüüdnimega Birdcage. Sellelesamale Kuubas kord võidukale, millega sir Stirlingil seekord kohtumata jäigi.

Bernd Mikkelsen

Fotod: Mercedes-Benz, RM, Gooding, Amelia Island Concours, GM