Taustapildil on Touring Aero 3

 

Tänavuste taustapiltide sarja ülesandeks seadsime läbilõike andmise autoasjanduse arengust 120 aasta vältel. Sellest lähtuvalt peaksime detsembris käsitlema mõnd autot, mille sünniaasta on 2020 ja mis läheb tootmisse kolmanda aastakümne hakul.

  Hetketaset võiks kirjeldada mitmel moel ja iga näite puhul saaksime nimetada mõnd head põhjust, miks just see auto esindab hästi tänast seisu. 25. novembril näiteks tuli meile täiesti tundmatu Naran Automotive välja enam kui tuhandehobujõulise hüperkupeega, mis paiskub saja kilomeetrini tunnis pelgalt 2,4 sekundiga.

  Olgem ausad, taolised autod on ikka täiesti üle võlli isegi kõige äärmuslikemate vajadustega võrreldes. Sestap valisime realistlikuma näidise kahe septembris valminud Itaalia toote seast.

  Valik oli omamoodi raske. Maserati MC12, varustatud uuendusliku kolmeliitrise biturboga Nettuno, tõi andami margi hunnitule traditsioonile mootoriehitajana. Touring Aero 3 seevastu, Ferrari seeriamudeli mehaanikal põhinev, aga esindab Itaalia kereehituse võrratut tradistiooni. Kõheldes valisime viimase auto.

  Kerefirma Carrozzeria Touring asutati Milanos 1926. aastal kahe juristist sõbra Felice Bianchi Anderloni ja Gaetano Ponzoni poolt kodulinnas seni tegutsenud Carrozzeria Falco ruumides. Anderloni, varem Isotta Fraschini katsetajana tegutsenu, õppis innukalt tundma kergeid konstruktsioonilahandusi ja omas annet autode kujustamise alal ilusateks ja voolujoonelisteks. Suundumuse kujunemisel olid abiks ka lennukitööstuselt kolmekümnendatel aastatel saadud tellimused.

  Murranguliseks osutus patendikõlvuline kereehitusmeetod Superleggera (1937), mille puhul alumiiniumplekist katmik kinnitati omapärasel paindlikul moel peentest torudest valmistatud ruumilisele raamile. Kere kergus oli sellega tagatud. Isa surma järel 1948. aastal jätkas ta tööd vägagi edukalt poeg Carlo Felice.

  Firma kolis 1962. aastal Nova Milanesesse Monza autodroomi lähedal. Avarates ruumides polnud probleemi näiteks Lamborghini seeriakerede valmistamist alustada. Tänini on rüütatud peaaegu sadakond erinevat automudelit, olgu siis üksikeksemplaridena või ka väikeses tiraažis. Neid on tehtud kõige erinevamatele tootjatele, eesotsas maailma tuntuimate sportmarkidega.

  Alfa Romeole on kerestatud oma kolm tosinat autot, järgnevad mitmekesised Ferrarid, Aston Martinid, Maseratid, Lamborghinid ja BMW-d. Hulgas on ka üksikuid Duesenberge, Lagondasid, Pegasosid ja Porschesid.

  Firma sulges uksed aastal 1966. Kaubamärgi säilitamisel oli oma osa Varese kerefirmal Marazzi, mis aga pühendus autode soomustamisele ega vajanud Superleggera printsiipi. Elu puhuti Touringile taas sisse alles 40 aasta möödudes, kui õigused ostis üks jõukas perefirma. Ettevõte asub Terrazzano di Rhos (Lombardias).

  14 aasta jooksul on ehitatud Maserati, Gumperti, Alfa Romeo, Mini, Bentley ja Artega baasil üle tosina pilkupüüdva mudeli. Touring Aero 3 on kõige uuem näidis kuulsusrikka aero-traditsiooni kandumisest uue sajandi kolmandasse aastakümnesse, seega ligemale saja aasta tagusesse aega.

  Loomulikult ei ole auto süsinikplastist kandmikul enam midagi ühist klassikalise ehitusprintsiibiga superleggera, küll aga on säilinud kerguse jahtimise ideoloogia. Kupee on ehitatud telgede vahega 2720 mm, ta pikkus on 4800 mm ja kõrgus 1274 mm. Sama telgede vahega Ferrari on sama kõrge, aga 140 mm võrra lühem. Kõrge stabilisaatoriga varustatud kere vihjab firma sõjaeelsetele söakatele lahendustele.

  Mootori töömaht on 6262 cm³, võimsus ja pöördemoment vastavalt 740 hj ja 690 Nm. Mootoriga on ühendatud elektrooniliselt tüüritav seitsmekäiguline järjestiklülituv käigukast. Tippkiiruseka on märgitud 340 km/h, sada kilomeetrit tunnis kogub auto 3,1 sekundiga. Kütust kulutab 1645 kg kaaluv kupee linnas 22,5 liitrit, maanteel poole vähem, keskmisena on kirja pandud 15 l/100 km.

  Touringi peadisainer Louis de Fabribeckers võttis sel puhul selgelt eeskuju kaugest eelkäijast milleks oli 1938. aasta võistluskupee Alfa Romeo 8C 2900B LM Berlinetta Aerodinamica. Muide, baasmudelile lisaks on juba ehitatud ka tolle Alfaga sama võistlusnumbrit 19 kandev, samuti erkpunaseks värvitud ainueksemaplar. Aero 3 seeria suurusena on nimetatud arvu 15.

  Auto kavandamisel sukelduti sügavuti võimalustesse, mida pakub nn masinprojekteerimine läbi töötamaks pisimaidki detaile, aga ka kogu tervikut. Tulemusena õnnestus kahandada sõiduki massi, aga samuti suurendada koostetäpsust ja jäikust ning vähendada vibratsioone Õhuvoolude kulgemist auto ümber modelleeriti mitmeti, katsetati tuuletunnelis.

  Igasse eksemplari mahutatavad kõrge kvalifikatsioonigs töötajad kuni 5000 töötundi. Enne kalli sõiduki üleandmist kliendile tehakse sellele hulk staatilisi ja dünaamilisi teste. Kaasa arvatud kliimakambris. Iga eksemplar läbib halastamatu kvaliteedikontrolli, mille käigus ei jää märkamata viimane kui pisiasi, uste ja luukide sulgumisoonte ühtlusest naturaalnaha õmbluste täpsuseni. Teekatsete ajal mõõdetakse müra ja vibratsioone, hinnatakse tippkiirust, juhitavust ja pidurdusvõimet.

  Maksujõulisi kliente huvitab loomulikult auto ehitamisele kulutatav aeg. Keskelt läbi hinnatakse seda poolele aastale doonorauto saabumise päevast Terrazzanosse. Kuna iga eksemplar on sõsarast mõnevõrra erinev, siis lõplik hind kujuneb töö käigus.