Taustapildil on Cadillac Eldorado

Meie saidi lugejate seas pole ainsatki, kes poleks kuulnud Ameerika margi Cadillac olulisust selle maa ja terve maailma luksusautoehituses pea 120 aasta vältel. Cadillaci ajalugu sisaldab saavutusi kõigis valdkondades sõidukite konstruktsioonist alates ja turundusega lõpetades.

  Cadillacil oli täielik õigus kasutusele võtta maailmastandardi mõiste, näiteks seoses haruldaste, lausa 16silindriliste automootorite tootmisega võrreldamatutes kogustes, seda juba kolmekümnendatel aastatel.

  Cadillaci hiilgus kasvas sõjajärgsetel kümnenditel, kui vana konkurent Packard olemast lakkas, Fordi luksusmargi Lincoln toodanguarvud ei saanud aga eales võrreldavateks Cadillaci omadega. Kalleid kuueteistsilindrilisi mootoreid enam ei vajatud, poole väiksema silindrite arvu, aga sootuks kõrgemate surveastmetega jõuallikad olid sama võimsad ja muutusid üha võimsamateks.

  Cadillacil kulus esimese miljoni autoni jõudmiseks aastal 1949 tervelt 47 aastat, järgmine miljon valmis pelgalt vähem kui üheksaga. Kuueliitrine motor arendas 50. aastatel 265 hj, 6,4liitrine kümnendi lõpul 345 hj ning seitsmeliitrine V-8 1964. aastal umbes sama palju. Mudelinimi Eldorado ilmus valikusse 1953. aasta kabrioletil. Avaautosid toodeti tolle nime all 1976. aastani.

  Cadillaci edus peegeldus  miljonite ameeriklaste kõrge ostujõud. Kuuekohalise toodanguarvuni jõuti aastal 1950, 1964. aasta tasemeks, mil valmis kolmemiljones Cadillac,  oli näiteks 165 959. 1970. aastal ilmus valikusse 8,2liitrine V-8, sellist töömahtu ei pakkunud ükski teine mark.

  Cadillaci kujutab igaüks meist ülemõõdulise ja endastki mõista tagaveolisena. Murrangu maailma kõige suuremate esiveoliste sõidukite valdkonda tegid Oldsmobile´i ja Cadillaci insenerid kuuekümnendate aastate teise poole saabudes. Oldsmobile Toronado ja Cadillac Eldorado tähistasid esiveo taassündi USA-s. Viimati oli taolist veoskeemi pakutud mudelile Cord 810, kolm aastakümmet varem nimelt.

  Teise põlvkonna Eldorado sai valmis 1971. aastal, selleks ajaks oli mark müünud juba peaaegu 90 tuhat esiveolist autot. Eldoradosid toodeti nii kupeedena kui kabriolettidena, viimane lahtine auto koostati 21. aprillil 1976. Seitsmekümnendad aastad kulgesid kahe märksõna all, need olid ohutus ja mootorite deforsseerimine. Kabrioletid olid ümberminekul sõitjatele tõeliselt ohtlikud. Ökonoomsust sai suurendada ja heitmeid vähendada töömahtude ja surveastmete  kahandamisega.

  1977. aastal kahandati 8,2 liitrise mootori mahtu seitsme liitrini, võimsust oli sellel pelgalt 180 hj (1952. aasta mootori tase!). Tegu oli endiselt vägagi koguka autoga, mille telgede vahe küündis 3,2 ja pikkus 5,7 meetrini. Eldoradod kaalusid aastakäigust ja varustusest olenevalt 2,1 ja 2,3 tonni vahemikus, sõitsid 185-193 km/h ning kulutasid 18-23 liitrit bensiini saja kilomeetri läbimiseks.

  Eksemplar meie piltidel kuulub viimasesse mudeliaastasse 1978, aga on varustatud ikkagi tolle suurema, 500 kuuptollise mootoriga. Müüdi see kõigepealt Elkhart Lake´is (Indiana) hinnaga 16 446 dollarit, millest 3906 dollarit tuli lisavarustuse arvele ja 139 dollariga kompenseeriti transpordikulu. Tegu on vägagi haruldase, eriliselt kaunistatud seeriasse Eldorado Custom Biarritz kuuluva sõidukiga, neid valmis kokku kõigest 1499.

  Seda Eldoradot praktiliselt ei kasutatud. Nimelt näitas odomeeter 2016. aastal 26 miili, aga kui kupee sel kevadel Floridas oksjonisaali jõudis, oli läbisõit endiselt pea olematu – 2600 miili. Auto müüdi 34 100 dollariga. Varutusse kuulusid klimaator, kiirusehoidik, nahkistmete ajamid, tagaklaasisoojendi, kesklukustus, rooli- ja pidurivõimendi, AM/FM-raadio ja 8 rajaga kassettmagnetofon.

  Uus omanik sai kaasa algsed müügidokumendid, veatud põranda- ja pakiruumimatid, originaalse pruukimata varuratta, mitu käsiraamatut, autole müümise hetkel olnud kleebised ja kordagi kasutamata varuvõtmed. Tolle ajastu Cadillace hindava ostja vaatevinklist oli tegu tõelise briljandiga, mis oli sõiduki konditsiooni arvestades pealegi õige odav. Kuusteist tuhat dollarit oli 1978. aastal sootuks suurem raha kui kolmkümmend neli  tuhat täna. Ametlikult on dollar selle ajaga odavnenud 4,17 korda.