Suri Ferdinand Alexander Porsche

 5. aprillil suri Salzburgis 76. eluaastal professor Ferdinand Alexander Porsche, maailmakuulsa konstruktori Ferdinand Porsche pojapoeg.

  Ta sündis Stuttgardis 11. detsembril 1935 Dorothea ja Ferdinand Anton Porsche vanima pojana. Alghariduse sai ta Austrias, kuna Porsche arendusfirma oli 1943. aastal Stuttgardist ära kolinud ega naasnud sinna enne 1950. aastat. Noorukiiga sattus ajajärku, mil ta isa Ferdinand Anton Ernst „Ferry“ Porsche juhitud sportautomark kiiresti tuntuks sai.

  Loomulikult veetis noor Ferdinand hüüdnimega Butzi, samuti kui ta vennad Hans Peter ja Wolfgang Heinz, palju aega autoehitajate keskel. Vendadest erinevalt köitis teda tehnika ja äri asemel hoopis autokujustus. Waldorfi erakooli lõpetamise järel asuski ta kujustuskunsti õppima elitaarses õppeasutuses Ulm School of Design.

  1958. aastal diplomeeritud kunstnikuna firmasse naasnud, mis kandis tollal nime Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG, hakkas ta Porsche 356 järglasele kuju nuputama. Isalt saadud lähteülesanne nõudis järgmist. Kujustuses kajastagu „356“ kõikjal juba tuttavaks saanud üldlahendus. Kere olgu ruumikam, et kaasa saaks võtta kaks last või lühemaks reisiks vajaliku pagasikoguse. Telgede vahe peaks jääma 2200 mm kanti ja auto pikkuse ei peaks ületama 4200 mm.

  See millega Butzi, tuntud tehases ja mujal ka kui „F.A.“, hakkama sai, oli võrdväärne kolleegi, krahv Albrecht Goertzi loodud BMW 507 (1956) sensatsiooniliseks arvatud kujustusega saksa eesmootoriga autode seas. Porsche 901 kere mahutas kaks täiskasvanut, kaks last ja tädipoeg Ferdinand Piëchi loodud kuuesilindrilise boksermootori, mis oli senisest neljasilindrilisest tükk maad pikem.

  Auto kujus väljendus selgelt F.A. disainifilosoofia. Tema meelest pidid sõiduki proportsioonid ja puhtajoonelised pinnalahendused ütlema kõik vajaliku, et ilmestamiseks poleks vaja lisada erilisi „kulinaid“. See filosoofia, tuleb tunnistada, on jätkunud mudelil 911 edukalt läbi seitsme põlvkonna.

  Porsche 901 – Peugeot´ protesti peale siiski indeksi 911 all – läks tootmisse 1964. aasta sügisel, aga aasta möödudes sai valmis ka poolkabriolett Porsche 911 Targa. Ferdinand Alexander kujustas ka mitu indeksis keskel nulli sisaldavat võistlusautot. 1962. aastal valmis näiteks kaheksasilindrilise mootoriga F1 auto Type 804 ja mõne aasta möödudes võistlussportautod Porsche 904 Carrera GTS ja Porsche 906 Carrera 6.

  Seitsmekümnendate algus tõi endaga Porsche KG ümberstruktureerimise, mille käigus sündis F.A. juhitav disainifirma. 1974. aastal kolis see Stuttgardist maalilisse linnakesse Austrias nimega Zell am See. Sündis kaubamärk Porsche Design. Sellega ei seostata mitte ainult käekelli, päikeseprille, luksulikke kirjutusvahendeid ja rõivaesemeid. Konsultantidena on tehtud tööd ka hulga suuremas mastaabis, näiteks kodumasinavabrikutele ja paaditehastele.

  Kuuludes Porsche ja Piëchi klanni, mis kuulsat marki valitseb, tegutses Ferdinand Alexander Porsche aastail 1990-1993 järelevalvenõukogu eesotsas, aga kuni surmani oli selle aupresident.

  Autodisainistuudio juhina aastatel 1962-1972 pani ta aluse firma jätkusuutlikkusele selles vallas. Oma esimese suure auhinna teenis ta mudeli 911 eest aastal 1968, aga 1999. aastal omistas Austria president talle erialal saavutatud kõrgete tulemuste eest professoritiitli.