Ohutuskatsed NCAP nüüd ka Lõuna-Ameerikas

Oligi viimane aeg hakata sellise logo all tegelema Lõuna-Ameerika kontinendil müüdavate sõiduautode ohutustaseme tõstmisega. Kas õige hajali autotööstusega Aafrikas on samuti võimalik midagi taolist organiseerida, peaks küsima kohalikelt asjatundjatelt, aga lootma ikka peab.

  18. oktoobril 2010 jõudis Montevideos ja São Paulos üheaegselt avalikkuseni teave autotehastest sõltumatult toimuvate süstemaatiliste ohutuskatsete alustamisest Lõuna-Ameerika kontinendil. Latin NCAP ühines seniste vastavate katsesarjadga US NCAP, Euro NCAP, Japan NCAP, Korean NCAP, China NCAP ja Australasian NCAP. Nüüd võib öelda, et sarnase metoodikaga katsetusi tehakse tervel planeedil, nõrga autotööstusega Aafrika manner välja arvatud. USA-s, kes teemat on jälginud, on olulised veel kindlustusasutuste rahastatavad ohutuskatsed instituudis IIHS, mis täiendavad US NCAP-il kogutud teavet, aga jõudsalt areneva autoehitusega India on välja arendamas oma katseid nimega Indian NCAP.

   Kuna teemakohane kesklaboratoorium on veel asutamata, telliti esimene katsesari vajaliku sisseseadega uurimisasutustelt, mille nime ei mainita. Katseobjektideks soetati regioonis populaarseimad mudelid, samuti paar sellist, mille analooge on Euro NCAP-il varem juba proovitud. Reeglina ei kuulu turvapadjad Ladina-Ameerikas müüdavate autode põhivarustusse, aga mitu firmat soovisid, et katsetataks nii nende baasmudelit kui patjadega varustatut. Seda ka tehti.

   Avamistseremooniale saabusid kohalike VIP-ide kõrval ka Euro NCAP-i juhtisikud õnnitlemaks Ladina-Ameerika kolleege niiöelda uue ajastu alguse puhul võitluses autode ohutumaks muutmise eest sellel kaugel kontinendil. Ettevõtmisse lülitus sujuvalt Gonzalo Rodriguez Memorial Foundation, millel on juba märkimisväärseid saavutusi laste liiklusohutuse parandamisel Uruguais ja naabermaades. Fond asutati Montevideost pärit andeka võidusõitja Gonzalo „Gonchi“ Rodrigueze mälestuse põlistamiseks, kes hukkus 27-aastasena Laguna Seca rajal USA-s CART-vormelautot juhtides.

   Nagu näete lisatud piltidelt ja loete nende allkirjadest, müüakse ladinaameeriklastele tänagi veel madalal ohutustasemel ehitatud autosid. Katsemeetodid on samad kui Euro NCAP-il pruugitavad, saadud tulemused aga sootuks kesisemad. Hiina margi Geely väikeautole CK 1 omistatud null tähte ostus aga lausa skandaalseks. Euroopas teadupärast on viis tähte kujunenud viimastel aastatel pigem normiks kui erandiks.